In oktober werden er werken uitgevoerd op het stukje Wetstraat voor het parlement. Het aantal rijstroken werd er van vier naar twee terug gebracht. Er kwam een fietspad in elke richting en de parking voor politici werd duidelijk gemarkeerd. De automobilistenvereniging Touring stond op zijn achterste poten en beweerde dat de ingrepen voor een verliestijd van 25 minuten zorgen. Vorige week besliste het stadsbestuur om opnieuw twee rijstroken aan te leggen richting het centrum van de stad.
“Het stadsbestuur draait de klok terug”, reageert Bart Dhondt, gemeenteraadslid voor Ecolo-Groen in Stad Brussel, “Het centrum van Brussel is de meest bereikbare plek in België met het openbaar vervoer. De MR en Open-VLD maken hier een symbooldossier van om duidelijk te maken dat koning auto op zijn troon blijft.” Het groene gemeenteraadslid is de afgelopen week tussen 7u30 tot 8u30 de file gaan opmeten: “Touring spreekt van 25 minuten verliestijd, maar met de beste wil van de wereld kon ik slechts één keer een auto opmeten die er 6 minuten over deed. Meestal deden de auto’s er maar 3 minuten over en als het goed druk was 4 tot 5.”
Bart Dhondt en Marie Nagy, fractieleider Ecolo-Groen Stad Brussel, zijn dan ook niet te spreken over de beslissing: “Het stadsbestuur slikt de onzin van Touring en grijpt de populistische praat over een parkeerstrook voor politici aan om een stap terug te zetten. Als dit de voorbode is van het mobiliteitsplan van het nieuwe bestuur, dan staan we nog 6 jaar stil in Brussel.” De herinrichting kwam er nochtans, omdat de vorige inrichting niet coherent was met de zone 30, aldus fietsmanager Frederik Depoortere van Mobiel Brussel. De groenen wijzen erop dat deze beslissing ingaat tegen het beleidsakkoord van deze meerderheid zelf. Daarin staat letterlijk de ‘voortzetting van de benodigde inrichtingen voor een effectieve omvorming van de Vijfhoek tot zone 30’. Tot daar dus al deze mooie belofte.
Bart Dhondt: “Dat Touring de pen vasthoudt van het mobiliteitsbeleid, baart mij echt zorgen”. Touring kwam recent nog in opspraak met een twijfelachtige onderzoek. Volgens de groenen valt deze beslissing ook niet te rijmen met het beleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Die wil namelijk het autoverkeer in Brussel met 20% reduceren tegen 2018. “De herinrichting kaderde binnen dat beleid om smallere, tragere wegen aan te leggen met minder autocapaciteit.”, voegt Marie Nagy, toe.
Wat moet er dan wel gebeuren met de overbodige parkeerstrook? “De Schepen van Mobiliteit heeft zelf al een aanzet gegeven, want ze vindt de fietspaden daar gevaarlijk. Ze zou dan ook beter werk maken van twee verhoogde en veilige fietspaden”, besluit Bart Dhondt en verwijst daarmee naar het voorstel van de Schepen in een artikel op brusselnieuws van 14 november 2012.